ПРОГРАМА
гуртка операторів
колективної радіостанції
Основний рівень
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Залучення учнів до технічної
творчості є одним зі шляхів задоволення їх особистих потреб, стимулювання
прагнення розвинути індивідуальні здібності, розширення обсягу знань
допрофесійної підготовки, вирішення особистих проблем
спілкування з однолітками, змістовної організації вільного часу, формування основних компетенцій, яких вимагає від своїх
громадян сучасне суспільство.
Для молоді особливо захоплюючим є
радіоаматорство, яке допомагає долати відстані та
кордони за короткий час, встановлювати контакти з людьми не тільки в межах України, але й з різних країн і континентів. Радіоефір безмежний. Для нього досяжний навіть космічний простір. Саме завдяки радіоефіру можна встановити зв'язок з Арктикою й Антарктикою; допомогти тим, хто потрапив у біду в найвіддаленіших куточках безмежних просторів нашої планети; брати участь у вирішенні глобальних проблем, які хвилюють молодь різних континентів; поширювати ідеї гуманізму та
співжиття усіх народів світу, ознайомитись із їх культурою й звичаями.
Програма розрахована на основний рівень, перший,
другий та третій роки навчання. Виходячи з рівня
знань, необхідних для досконалого освоєння радіоефіру,
у гуртку можуть навчатися учні віком від 10 років.
Метою програми є формування компетентностей
особистості в процесі аматорського та професійного
радіозв'язку.
Основні завдання полягають у формуванні таких
компетентностей:
·
пізнавальної: оволодіння знаннями в аматорському й професійному
радіозв'язку, навчання телеграфній абетці, основам радіоконструювання;
·
практичної: набуття навичок радіозв'язку, освоєння радіоефіру, застосування комп'ютерів у галузі радіозв'язку й комунікацій;
·
творчої: набуття досвіду власної творчої діяльності, розвиток конструкторських здібностей, просторового та логічного мислення, слуху, пам'яті, уяви, координації рухів, фантазії, творча самореалізація та духовне самовдосконалення;
·
соціальної: розвиток культури праці, спілкування з однолітками, стійкого інтересу до технічних професій;
формування доброзичливості, товариських відносин,
самостійності, наполегливості та працелюбності.
На опрацювання навчального
матеріалу відводиться така кількість годин: перший рік
навчання — 144 год.; другий — 216 год.; третій — 288 год.
Цільовий компонент програми
спрямований на реалізацію відповідних завдань загального
розвитку особистості, теоретичного та практичного оволодіння основами творчої діяльності; створення умов для розвитку творчих здібностей.
Програма гуртка операторів колективної радіостанції підготовлена з урахуванням сучасного рівня науково-технічного
прогресу та відповідно до програм школи. Радіоаматорство має кілька
основних напрямів діяльності: радіозв'язок на коротких та ультракоротких
хвилях, швидкісний прийом і передача
радіограм. Зміст програми спрямований на теоретичне навчання, роботу на радіостанції в короткохвильових й ультракороткохвильових
діапазонах, використанні комп'ютерної техніки, участі гуртківців у спортивних та інших культурно-масових заходах.
Керівник гуртка відповідно до своєї кваліфікації,
матеріальної бази самостійно визначає порядок вивчення,
зміст і кількість годин на вивчення навчальних тем, ураховуючи інтереси та
ступінь підготовки вихованців.
Кількість учнів у гуртку операторів колективної
радіостанції може становити 10-20 чоловік. Ураховуючи
специфіку роботи на колективній радіостанції та вимоги
техніки безпеки, при проведенні занять групу ділять на ланки по чотири-п'ять
учнів. Заняття з кожною ланкою проводяться окремо. Оскільки до складу колективу радіостанції одночасно входять гуртківці різних років навчання, то навчальний план для кожної підгрупи обирається
відповідно до стажу їх роботи на радіостанції.
Можлива організація роботи гуртка за клубним
принципом або індивідуально за окремим графіком. Для підвищення операторської
майстерності гуртківець має відпрацювати на радіостанції
не менше 1 години на тиждень.
Курс навчання основного рівня будується на основі
базових знань, необхідних для початку роботи; серії
практичних занять для закріплення та поглиблення
отриманих знань і виявлення додаткових питань; повторення теорії паралельно з практикою в індивідуальних варіантах.
Практичні заняття включають роботу гуртківців у ефірі;
самостійне тренування для вивчення телеграфної азбуки; розробку, монтаж,
перевірку та налагодження схем радіоелектронних пристроїв, які розробляються
чи виготовляються гуртківцями в лабораторії приймально-передавальних пристроїв.
Процес навчання регулюється перервами і почерговою
зміною операторських місць. Поки один чи декілька учнів працюють в ефірі, інші
— займаються конструюванням, вивченням чи складанням радіосхем електронних
пристроїв, підвищенням швидкості прийому та передачі телеграфної азбуки. Перевірка й оцінювання знань й умінь учнів здійснюється під час виконання ними практичних робіт.
Організуючи навчальну діяльність
учнів, керівники гуртків повинні реалізувати
індивідуальний підхід до учнів, ураховуючи їхні психологічні особливості; застосовувати різноманітні методи, то активізують пізнавальну діяльність учнів; сприяти самостійності у здобутті знань і виробленні практичних умінь і навичок. Систематично проводити доступні експерименти та демонструвати відповідні прийоми і способи роботи з радіоапаратурою, використовуючи аудіо та відеотехнічні засоби.
Наприкінці навчального року проводяться підсумкові
заняття, на яких визначаються навчальні досягнення
учнів, аналізуються успіхи та причини невдач, виробляються рекомендації з
удосконалення роботи та перспектив подальшої діяльності
гуртківців. Результати роботи гуртка підбиваються щороку за допомогою спеціальних тестів під час підсумкового заняття,
змагань різного рівня.
Програмою передбачені основні вимоги до знань, умінь і
навичок учнів.
До програми додається бібліографія
на допомогу керівнику гуртка та учням. При підготовці до занять керівники
гуртків можуть користуватись окремими статтями,
уміщеними в різних номерах журналів «Радіоаматор», «Радиохобби», «Радіо» та інших радіоаматорських виданнях.
Програма гуртка може використовуватись під час
організації занять у групах індивідуального навчання, які
організовуються відповідно до Положення про порядок
організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах.
Програма є орієнтовною. Керівник
гуртка може вносити зміни й доповнення до її змісту,
плануючи свою роботу з урахуванням інтересів гуртківців, стану матеріально-технічної бази закладу.
1-й рік навчання 2-й рік навчання 3-й рік навчання Повний текст
|